fredag 5 september 2008

still still still viktresultat

ja så still är vågen.. nu tag.. utan fusk får se om det ger resultat!!!
är nöjd ändå men ett minus skulle ju tagga mig lite.. har tappat gnistan lite med maten.. eller inte maten men godsakerna... HELP... nån som har nåt tips att få motivationen tillbaka??
det som är så konstigt är att jag inte ger upp träningen det har blivit lite av en vana att jag måste ut å få lite motion lixom.. å det är så skönt för då slipper jag ju känna att jag måste.. jag bara vill!!
Ja ja.. få se hur helgen går.. svårt att låta bli nåt gott på lördan.. men har ju fuskat så mkt att det räcker å blir över även om jag inte äter nåt gott imorrn..

MEN KRAM TILL ER Å PEPP

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Josefin här, har gjort klart armbandet nu, du kan se det här http://shadyblonde.blogg.se/2008/september/bracelet.html

Så säg till om du vill köpa det eller inte :)

Anonym sa...

Okej, Jo 15 cm passar fint. Kan ta 90 för armbandet istället =) Men vill du betala efter att jag skickat det, för då vet jag ju vad frakten går på, eller ska vi säga att det går på 22? För jag har ingen våg hemma, eller hittar ingen så kan inte väga armbandet.

Anonym sa...

Känner att jag litar på dig! Men skickar tidigt på måndag morgon, men först måste jag ha en adress att skicka till =)
kram!

Jimmy sa...

Ett stort lycka till. Annars får du kasta ut vågen och gå på känslan. :)

indira sa...

Här kommer några ord från Må bra:Med rätt mål blir det spännande, roligt – och mer sannolikt! – att du ska lyckas med det du vill. Motivationscoachen förklarar hur du gör.

Skaffa dig ett mål. Oavsett om du vill ändra dina matvanor, komma i gång att motionera eller få stopp på godisfrossan är tydliga mål oslagbart för motivationen och för att lyckas ändra sin livsstil.
–Vi människor känner en glädje i att sträva mot en bestämd uppgift. Det har vi naturligt i oss. Genom att sätta mål tar man hjälp av den inneboende drivkraften, säger Catrin Engström, MåBraLättviktarnas motivationscoach.

Mål hör ihop med motivationen. Det finns två typer av motivation, den inre och den yttre.
–Den yttre är till exempel att få en snyggare kropp. Den inre ger känslomässig belöning. Att du blir glad av att träna eller känner dig nöjd med dig själv när du avstår från godisfrossandet, motiverar dig att fortsätta.
Det är den inre motivationen som har visat sig ha störst betydelse för uthålligheten. Därför är det bra att utgå från den när man sätter sina mål.
Vad är ditt mål? Det kan ofta ligga begravt i en lite diffus känsla eller tanke att nää, nu vill jag inte se ut så här längre eller jag måste börja röra på mig.



Konsten att bli konkret

Om du omsätter den vaga känslan i ett konkret formulerat mål händer flera saker. Ditt beslut förankras och din vilja att genomföra det stärks. Det blir också mycket lättare att komma i gång.
Om du inte har något bestämt mål, börja med att besvara fyra frågor:
Vad vill du? Jag vill börja träna. Gå ner i vikt. Må bättre.
Varför vill du börja träna/gå ner i vikt/äta bättre etc? Jag vill gå ner så att jag blir piggare, får mer energi och för att komma i mina vanliga kläder.

Hur ska du genomföra målet? Jag ska promenera en halvtimme efter jobbet varje dag.
När? På måndag nästa vecka ska jag börja träna. Till semesterresan i augusti ska jag ha gått ner 5 kilo.
Ett mål som är specificerat i detalj är också mätbart. Du vet att du promenerar fem kvällar i veckan. Vågen visar att du väger 64 i stället för 70 kilo.
–När man ser tydliga resultat ökar motivationen ytterligare, förklarar Catrin.


Ord som peppar

Ord väcker tankar och känslor. Hur du formulerar ditt mål är därför viktigare än du kanske tror.
Om du pratar med dig själv på ett negativt sätt: Jag får inte äta godis. Jag måste börja träna, fylls du lätt av negativa känslor: Det här kommer att bli riktigt jobbigt.
Om du i stället använder ord som ”jag vill” ”jag kan” ”jag kommer att” får du en positiv känsla som ger dig handlingskraft. Det här ska jag fixa!
–En risk när man sätter sina mål är att man kanske vill för mycket. Fundera därför över om målen är realistiska, påpekar Catrin.
Är det troligt att du hinner klämma in en joggingrunda varje morgon? Klarar du att gå ner 6 kilo på bara fyra veckor?
–Förläng hellre tiden än sätt för snäva tidsramar och för höga mål. De nya vanorna måste kunna rymmas i ditt vanliga liv. Det hjälper dig att hålla motivationen uppe tills du når ditt efterlängtade mål.


Sätt rätt mål!

Hur du formulerar ditt mål är avgörande för om du kommer att lyckas nå det eller inte. Kolla hur du tänker.

Jag vill inte se ut så här längre. FEL
Jag ska gå ner 2 kilo till festen om en månad. RÄTT

Nej, nu måste jag skärpa mig. Aldrig mera godis. FEL
Jag ska bara äta godis på lördagar och kaffebröd till fest. RÄTT

Jag måste börja röra på mig. FEL
Jag ska promenera en halvtimme varje morgon eller efter jobbet. RÄTT

Nu ska jag skippa alla kolhydrater. FEL
Jag ska byta ut vitt bröd, ris och pasta mot fiberrika sorter varje vardag. RÄTT

Nu måste jag börja använda mitt årskort på gymmet. Kanske nästa måndag? FEL
Jag ska styrketräna varje tisdag och torsdag. RÄTT

Jimmy sa...

God morgon. Tänkte bara berätta att tävlingen på www.monkeyface.org är avgjord. Men nu är det en ny tävling där man kan vinna 300kr på H&M.

/Monkeyface

Anonym sa...

jösses, vilken underbar header du har, var bara tvungen att säga det :)

Cornelia sa...

Oj vilka bra grejer där från Må Bra som Indira kommenterat. JAg gillade de där sakerna om hur man tänker rätt och fel...
Har inga bra motivationsknep att fresta med, skulle iställe behöva ett gäng själv. Men se det positivt i alla fall, kanon att vågen stog still och att det inte var plus. Stor kram
Cornelia

Anonym sa...

ja, speciellt han som är lillebror, älskar minen han gör. :) .. ja, verkligen. inget hut i dem bröderna för fem öre :/ ..

aw, tack så mycket & en jätte trevlig lördag på dig med :)

Anonym sa...

Det där med motivationen är svårt... Men upp med hakan och kämpa vidare! Du fixar det här och om det så tar ngn vecka längre att komma i mål! :-)

Anonym sa...

gud vilken underbar header! :D