torsdag 31 januari 2008

Mexikansk färsgratäng


Glömde knäppa kort på maten men här är en lite suddig bild från receptet


4 port.
400g blandfärs (jag använder nötfärs 10%)
1 stor gul lök
1 ask krossade tomater med chili
1 tsk salt
1 paprika
1 burk majskorn ca 150 g
2 dl ris, jag använde icas vanliga men det går säkert att byta ut mot fullkorn eller råris
2-3 dl riven ost
Vill man ha starkare kan man ha i sambal oelek.

ugn 225 grader


Börja med att koka riset enligt anvisningarna

Skala och hacka löken. Fräs den mjuk och glansig i lite matfett. tillsätt färsen och fräs allt tills det fått färg och är smuligt.

Kärna ur och hacka paprikan. Rör ner den i färsen tillsammans med salt och krossade tomater. Låt röran puttra i 6-8 min. smaka av

Tillsätt majskornen och riset. Rör om så det blir väl blandat. Häll färsen i smord form strö över riven ost. Grädda i ugnen 15-20 min eller tills allt ar fin färg och är genomvarmt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

har du möjligtvis räknat ut points på detta recept? Verkar vara mycket gott.

Angel

Anonym sa...

ja det undrar jag med, vet du hur många points det är?
Verkar jätte smaskigt=)