torsdag 18 december 2008

Gårdagens jobbigt.. LÅNGT om AF

Ja gårdagen var en dag som var mindre kul.. å det var Arbetsförmedlingen som gjorde dagen kass..
Jsg skjutsade Thea på dagis å Leo var hemma med farmor å farfar. Började med att köpa julklapp åt de underbara fröknarna på barnens dagis.. vi delade med Malin m familj. Dom fick chokladpraliner i en fin ask.. mycket uppskattad idag när dom fick dom.
Lite svårt att komma på bra grejer när det är en kille åsså som jobbar.
Iallafall så gick vi på stan en sväng å väntade på att butikerna skulle öppna. Köpte en tunika till Thea i julklapp åsså var vi på apoteket en sväng.
Sen åkte vi till bemanningen å lämnade en varsin intresseanmälan. Det gick över förväntan för poff så skulle dom börjar ringa.. men inte förrän efter nyår sa båda vi.
Jag väntar på svar från min intervju på 50% tjänsten å då blir det bemanning 50% annars får jag ta å jobba 100% för dom.
Iallafall så efter det så blev det en klippning sen arbetsförmedlingen för mig.
Hon började med att skälla ut mig för att jag inte satt upp mig på bemanningen tidigare..
- nu har ju du gjort av med massa stämpeldagar i onödan..
men hello hur ska jag kunna veta att jag skulle göra det.
Sen så undrade hon varför inte hon å jag träffats tidigare eftersom jag blev arbetslös den 1 juli.
Ja du sa jag inte vet jag.. hon kollade igenom datan å ser att den som skrev in mig 1 juli skrivit tokigt så det blev inget meddelande till min handläggare.. ops.. var det mitt fel då eller.. NOT
iallafall så sa jag att ingen berättade nåt om bemanningen för mig..
Ja men det är det första vi säger till förskollärare när dom blir arbetslösa..
JAJA men inte till mig då..
sen forsatte vi att prata om min intervju som är imorrn i Ljusdal. enligt henne 11.8 mil bor från Sandarne där jag bor.
Hur har du tänkt då? dagpendla är väl inte att tala om..
HMM jo det är det enda jag kan.. MEN sa jag.. jag är ju tvungen att söka alla jobb å om jag blir kallad på intervju så kan jag ju inte säga nej för då tas min akassa bort.
Fick inget svar på det direkt..
-Nej men gå på den intervjun då men var då redo att du kanke får det jobbet..
- Mmm fast chansen är nog liten eftersom jag bor så långt bort.
sen så blev det massa prat om det å då kunde jag inte hålla mig längre.. kände mig såå liten å då kom tårarna.. Helt plötsligt så vände hon å blev mycket mjukare i sättet att prata med mig.
- Jag tycker du nu ska trycka på på bemanningen så du verkligen blir uppringd varje morgon du inte jobbar..
Så du får jobba här hemma istället..
Efter massa mer prat så får jag gå därifrån å kände mig lugnare

Senare när jag var på barnens hus så ringde dom från Iggesund som är ca 4 mil bort..
Kan jag komma på intervju på måndag.. kl 10.. ja visst sa jag för det kändes ju som om det var underbart mycket bättre än 12 mil bort.. ca 30 mins pendling är mer ok. så jag sa jag
sen ringde jag handläggaren idag för att få reseersättning..
det första hon sa var:
ja ha hur har du tänkt nu då.. det är ju åsså långt bort..
- ja men mycket bättre eftersom jag tänkt att Hudiksvall är ok som är ca 6 mil bort.
Ja ha det är upp till dig det..

MEN HALLÅ!!!! VILL HON ATT JAG SKA BLI AV MED A-KASSAN ELLER? FÖRST SÄGER DOM ATT JAG SKA SÖKA ALLA JOBB SEN SÅ SKA JAG SÄGA NEJ TILL INTERVJUER..
jag fattar inget.. suck
Nån som jobbar på AF som läser detta.. kan du förklara???

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet många som pendlar dagligen till Iggesund, men INGEN som pendlar till Ljusdal. Herregud, E4-an går raka vägen till Iggesund. Ibland är AF lite knepig. Håller ändå tummarna för ett jobb här i närheten, blir så långa dagar för dig och barnen på dagis annars.
Kram

Cornelia sa...

Fy fan vad förbannad jag blir när jag läser detta. Är det nån som borde vara arbetslös så är det idioten som behandlar dig så.
Hoppas det känns bättre nu. Skit i henne och följ ditt hjärta. Då löser sig allt.
Kram och pepp
Cornelia

Malin sa...

Men ååååå, fy vad jobbigt! Man är redan i en sårbar situation när man är arbetslös och att sedan bli behandlad på det sättet. Håller en tumme för den där tjänsten du sökt och den andra tummen för bemanningen. Tänk att det ska vara så svårt att hitta ett arbete, utbildad som du är. Massor med kramar till dig

Anonym sa...

Men fy vad tråkigt att bli bemöt så dåligt. Inte nog för att det rean är tråkigt att gå dit, sen ska man bli bemött på det där viset.
Hoppas intervjuerna gick bra Kram kram